Hong Kong

Met lichte tegenzin verlaten we Cairns en vliegen we via Brisbane naar Hong Kong. Het is acht uur ‘s avonds als we aankomen in Hong Kong, maar bagage en transfer naar het hotel gaan snel, waardoor we even na negen al in het hotel zijn. Het hotel (Metropark Kowloon) ligt aan Waterloo Road midden in Kowloon. Omdat we nog niet naar bed willen gaan we nog even de straat op.
We zitten dicht bij een aantal straatmarkten en besluiten die onveilig te gaan maken. De kraampjes met geplukte eenden en ganzen laten we links liggen, net als de rauw vis en andere ondefinieerbare etenswaar.
De volgende ochtend hebben we een stadstour. Om negen uur worden we opgepikt. We blijken de enige te zijn, samen met de hostess en de chauffeur sluiten we ons aan bij de file onder de haven door. Door onze prive tour komen we veel te weten over het dagelijkse leven in Hong Kong, de relatie met China en nog veel meer. Als eerste gaan we naar “the peak”. Hier vandaan hebben we een mooi uitzicht over de stad.
Vanaf de top gaan we naar Aberdeen, een vissersdorp op Hong Kong island. Hier stappen we op een sampan voor een rondvaartje door de haven. Langs de luxe jachthaven aan de ene kant, met het grootste drijvende restaurant ter wereld. Aan de andere kant van de haven liggen de vissersboten en de woonboten van hele families compleet met drijvende tuintjes.
We rijden verder naar Stanley ook hier is een straatmarkt en Marieke komt ogen te kort. We willen nog wat langer in Stanley blijven en de hostess laat ons hier achter. We nemen de bus terug naar Central en gaan daarvandaan met de ferry terug naar Kowloon. Daarvandaan terug naar het hotel.
‘s Avonds gaan we naar “The avenue of stars”. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over de haven. Elke avond om acht uur is daar een lichtshow te zien van de gebouwen die aan de overkant van de haven staan.

De volgende dag willen we naar een klooster met een grote Boeddha. Deze is te bereiken met het openbaar en een kabelbaan. Bij de kabelbaan aangekomen staat er alleen een pretparkachtige rij. We moeten om drie uur terug zijn bij het hotel om uit te checken, dus de tijd begint te dringen. We hebben net genoeg tijd om naar boven te gaan met de kabelbaan een paar foto’s te schieten en terug te gaan. Kwart voor drie komen we aan bij het hotel. We gooien onze spullen in de tas en checken uit.

Na het uitchecken pakken we een taxi richting het Ocean parc. Een dierentuin waar ze 4 pandaberen hebben. We komen aan in het park en gaan direct naar de verblijven van de panda’s. Wat een prachtige beesten. Twee van de beren zitten samen in een hok en zijn heel actief met elkaar aan het stoeien. Heel leuk om te zien hoe ze over elkaar heen rollen en elkaar speels bijten. We blijven er lang genoeg staan om te zien dat het hok schoon gemaakt wordt en dat er nieuw eten wordt neergelegd voor ze. De panda’s vallen erop aan en gaan heerlijk zitten eten. Wat ons heel erg opviel is dat panda’s een motoriek hebben die erg overeenkomt met die van mensen. Hoe zij hun eten in hun bek stoppen is net alsof het mensen zijn die zitten te eten. Nadat we bij de pandaberen zijn uitgekeken gaan we met een kabelbaantje naar een andere bergtop waar nog meer dieren zijn zoals zeeleeuwen en ook een heel pretpark met achtbanen. We zijn pas heel laat aangekomen in het park dus voor ons is er geen tijd om daar ook nog in te gaan. We gaan terug naar het hotel en eten daar eerst nog echt chinees. Sander zit echt enorm te smullen maar voor Marieke is het echt helemaal niets. Na het eten worden we weer door de hostess opgehaald en worden we keurig op het vliegveld afgezet. De terugreis gaat beginnen. We hebben een redelijk goede terugreis we slapen redelijk en we kijken wat films. Na twaalf uur vliegen komen we vroeg aan op schiphol en worden we opgehaald door onze ouders en Maarten en Iris. Helaas onze huwelijksreis is afgelopen, maar het is ook wel fijn om weer thuis te zijn.